Beaches & Caipirinha's Capoeira style - Reisverslag uit Canoa Quebrada, Brazilië van Arno en Sanne - WaarBenJij.nu Beaches & Caipirinha's Capoeira style - Reisverslag uit Canoa Quebrada, Brazilië van Arno en Sanne - WaarBenJij.nu

Beaches & Caipirinha's Capoeira style

Door: Arno en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Arno en Sanne

25 Juni 2009 | Brazilië, Canoa Quebrada

Aanvankelijk, aan het begin van onze reis, lang lang geleden (...ha,ha), hadden we niet het plan om ook naar Brazilië te gaan. Maar dat is het mooie van reizen: flexibiliteit! En aangezien Zuid- Amerika zo langzamerhand aan haar winter begint en in Brazilië de zon altijd schijnt gaan we ruim twee weken naar dit enorme land (zo groot als Europa en met 200 miljoen inwoners). Met “angst en beven” reizen we af naar Rio de Janeiro want tijdens onze reis en de toevallige gesprekken over Brazilië, is er werkelijk nog NOOIT een reiziger, hoteleigenaar of willekeurige voorbijganger geweest die ons niet heeft gewaarschuwd voor de enorme criminaliteit en dan met name in Sao Paulo en Rio de Janeiro. De eerste stad laten we links liggen, maar de tweede stad is natuurlijk een must see!

Met de tips van onze Braziliaanse collega onder de arm arriveren we 's avonds laat in ons hotel, gelegen op het kruispunt van Ipanema beach en de Copacabana. Kun je beter zitten? De volgende ochtend ontbijten we aan de oceaan en verbazen ons over het aantal passerende hardlopers. Later blijkt dat werken aan je lichaam de norm is in Rio. Het lijkt wel of iedereen de dag begint of eindigt met hardlopen langs het strand. Tevens wordt er gretig gebruik gemaakt van de rekstokken op het strand. Gespierde mannen doen hier iedere dag (echt de hele dag door) hun opdruk, uitstrek en uitrek oefeningen. Iedereen is hier strak en heeft een sixpack! En dus worden wij pijnlijk herinnerd aan het afgelopen jaar en komen we bijna in de verleiding om ook mee te gaan rennen, bijna...maar we weten ons te beheersen...;-). We gaan Rio verkennen en zijn volledig voorbereid. Los geld in de zak (geen portemonnee), wat extra geld om weg te geven in geval van een overval, geen grote camera mee, geen tas mee en vooral niet met het openbaar vervoer. Het kost wat extra moeite en geld, maar je verlaagd het risico. Toch valt het ons allemaal erg mee. Je moet opletten, maar het is niet zo dat je haast niet over straat kunt. We bezoeken het wereldberoemde beeld van Jezus boven op de heuvel. Prachtig uitzicht over Rio en haar vele mooie lange stranden. Erg leuk om op deze plek te staan. De plek die je je voorstelt als je aan Rio denkt. Vanaf deze plek zie je ook de grootsheid van Rio (22 miljoen inwoners) en de diversiteit: arme favela's (krottenwijken) en hoge rijke flatgebouwen met zwembaden. De contrasten zijn groot! Wij merken door de veelheid aan dingen die we gezien hebben op onze reis dat de sightseeing niet meer zo hoeft en dus besteden we veel tijd in Rio op het heerlijke strand van Ipanema naast ons hotel. Het blijkt dat we in de beste buurt van Rio zitten. Niet echt onveilig (we kunnen tot 22 uur 's avonds gewoon over straat) en vol met leuke hippe restaurantjes en shops! Natuurlijk bezoeken we ook Copacabana beach (maar lieve mensen leuk om gezien te hebben, maar niks bijzonders verder). We gaan ook nog naar een super mooi cultureel cafe en restaurant Rio Scenarium in de wijk Lapa waar Braziliaanse live muziek gespeeld wordt en wij genieten van de Braziliaanse Samba klanken en heerlijke caipirinha's (Thnx zus!). Mooie sfeer!

We hebben Rio overleefd en zijn niks kwijtgeraakt. Sterker, we willen zelfs nog wel een keertje terug...;-). We gaan naar Salvador, de stad waar de vooral Portugese koloniale historie van Brazilië is begonnen. De meerderheid van de mensen stamt af van de slaven uit Afrika en er hangt echt een Afro-Braziliaanse sfeer. Salvador is een prachtige stad en een stuk kleiner dan Rio. Slechts 2,5 miljoen inwoners. Echter, met een oud historisch centrum, de Pelourinho. Veel mooie gekleurde huisjes en kerken en een echt Caribische sfeer. Overal op straat lopen grote “Afrikaanse” vrouwen in de traditionele kledij rond. 's Avonds bezoeken we één van de beste performances die we ooit hebben gezien. We gaan naar een folklore voorstelling in Teatro Miguel Santana. Een spektakel van een uur met onophoudelijke zang en percussie, traditionele Afro-Braziliaanse dansen en Capoeira, een speciale vecht-dans ontstaan in de tijd van de slavenhandel. Echt ongelofelijk goed! De tweede dag hebben we een stadswandeling onder begeleiding van gids Emmanuel die ons veel verhalen vertelt over de historie van Brazilië en Salvador. Erg boeiend en gelegenheid om wat foto's te maken met grote camera in plastic zak...tenslotte zijn we met Emmanuel. 's Avonds gaan we weer naar het oude centrum, want er is een grote gratis muziekshow op het centrale plein. Erg leuk, maar omdat het gratis is, komt er een wat apart samengesteld publiek op af. We komen aan met de taxi, lopen naar het plein en voelen dat de sfeer niet echt veilig is en dus gaan we terug naar het strand waar onze pousada zit om daar op een top terras een drankje te doen. We kopen wel een cd....;-). De laatste dag in Salvador besteden we op het overvolle strand Porto de Barra, waar we te midden van alle locals de mooie taferelen van een zonnige weekend dag aanschouwen.

Onze laatste binnenlandse vlucht brengt ons naar Fortaleza in het noorden van Brazilië. Zon zeker en dus hebben we dit uitgezocht om nog wat dagen op het strand door te brengen. We reizen door naar een klein plaatsje, 160 km verderop; Canoa Quebrada. Een klein dorpje, vol met poussadas. We vinden een top poussada met een zeer toepasselijke naam zo aan het einde van onze reis: La Dolce Vita. Een mooie plek, vol met palmbomen en losstaande huisjes en lekker zwembad. De zee en het strand vallen wat tegen, de zon schijnt slechts sporadisch, maar het is iedere dag 29 graden... Een prima plek om te relaxen, te genieten van de verse vissen uit de zee en de Braziliaanse Caipirinha's waar we geen genoeg van krijgen.

Het blijkt dat we veel te weinig tijd hebben voor dit immense land en dus “moeten” we nog een keertje terug naar dit fantastisch swingende land met haar stranden, cocosnoten, caipirinha's en sportieve lichamen en o zo aardige Brazilianen.

Ook betekent dit bericht bijna het einde van ons geweldige jaar. Woensdag 1 juli om 18.20 uur staan wij weer op Nederlandse bodem met een rugzak vol onvergetelijke herinneringen. Het was een fantastisch jaar waarin we veel leuke en lieve mensen hebben ontmoet, prachtige landen en culturen hebben gezien, veel hebben geleerd over onszelf en wat belangrijk is in het leven en we genoten hebben van de ultieme vrijheid, van het elke dag samen zijn en van ieder moment! Het is onvergetelijk!

Maar het is ook goed zo: het hoofd is vol en het hart heeft weer zin om jullie allemaal te zien!

Tot heel gauw.....!!!

10. La Dolce Vita.....!!

• 25 Juni 2009 - 13:16

Marije:

Hey liefies,

Wat een fantastich verhaal en super plaatjes. Die blauwe zee, die blauwe lucht... en dat terwijl ik workshops in elkaar zet over het onderwerp Alle zeilen bij zetten in het kader van de marge-ontwikkeling voor alle medewerkers ;-)
    So different...
    See you next week!

Veel liefs,
    Marij

• 25 Juni 2009 - 17:16

Michiel:

Mooi hoor! Tot volgende week...:-)

• 25 Juni 2009 - 18:48

Patrick & Kati:

Geniet nog even heeeeel erg hard van de laatste week van jullie reis!!!
    Hier is het nu ook 26 graden dus jullie treffen het vast bij terugkomst.
    Neem nog een Caipirinha van ons, want wij missen ze ook.

• 25 Juni 2009 - 22:36

Frits En Anke:

lieve arno en sanne, dankjulliewel voor jullie bijzonder leuke en prettig te lezen reisverslagen en heb een heel goede reis weer terug naar huis! lieve groeten uit voorstonden!

• 26 Juni 2009 - 12:21

Peter:

Wat een geweldig verhaal & foto's. Wederom een genot. Wel thuis.

Peter

• 28 Juni 2009 - 08:51

Nicole:

Goede vlucht, goede reis en wel thuis!! Gezellig!

X Nic

• 28 Juni 2009 - 12:38

Arend En Ria:

"La dolce vita" spreekt ons erg aan na twee weken vakantie Italie. Ging erg snel voorbij, maar dat geeft niets. Des te eerder zien wij elkaar weer!!!Wat een prachtige foto's weer en jullie blijven stralen!
    Tot aanstaande woensdag.
    Bacioxxx

• 28 Juni 2009 - 15:14

Rob En Jettie:

Mooi dat alles nog steeds goed gaat. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's van het afgelopen jaar. We wensen jullie een goede reis terug en we zien elkaar. Zal wel weer wennen worden. (Kredietcrisis ??? Wat is dat??? )

• 29 Juni 2009 - 23:50

Danielle K.:

Hallo wereldreizigers! Welkom terug. Zal wel ff wennen zijn. Gelukkig top weer in NL. Sanne: veel plezier met vrijgezellen Astrid. Ben zelf niet van de partij (holiday), maar zie jullie bij THE wedding. groet, Danielle

• 30 Juni 2009 - 08:17

Kris:

Lieve schatten een hele mooie laatste blog! En aangezien jullie via deze weg; Een hele goede reis terug!!! We zien elkaar morgen (dit klinkt echt heel raar) Verheug me er heel erg op jullie weer te zien!

Veel liefs Kris

• 01 Juli 2009 - 14:08

Jaap Urban:

sjonge. Is het alweer voorbij. Ik vind het geweldig wat jullie hebben gedaan! Dromen moet je niet alleen dromen... Tot ziens in groningen of amsterdam.