De Zoo met haring en een bommelding op Queensday - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Arno en Sanne - WaarBenJij.nu De Zoo met haring en een bommelding op Queensday - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Arno en Sanne - WaarBenJij.nu

De Zoo met haring en een bommelding op Queensday

Door: Arno en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Arno en Sanne

30 April 2009 | Ecuador, Quito

Het werk zit erop! Het project is afgerond, we hebben afscheid genomen van onze lieve schatjes in Villa Ticca en de verjaardag van onze Queen gevierd. Kortom, het is weer tijd om verder te reizen! Vrijdag 1 mei vertrekken we naar het zuiden van Ecuador. We vliegen naar de historische stad Cuenca en vandaaruit reizen we door naar de Galapagos eilanden. Verder zullen we de laatste twee maanden van onze reis nog naar Bolivia, Noord- Argentinie en Brazilie reizen. We hebben na twee maanden werken weer enorm veel zin om veder te reizen en te genieten van alle mooie dingen die we hopelijk weer gaan zien!

Ons laatste weekend in Quito hebben we nog een keer een bezoek gebracht aan het oude historische centrum onder begeleiding van een gids. De rondleiding was erg leuk en gaf een extra teint aan ons verblijf in Quito. Na afloop zijn we nog ontsnapt aan een beroving of poging tot diefstal, aangezien iemand de mosterd truc op Sanne toepaste. Vanachter mosterd spuiten op haar grote camera tas en spijkerbroek en dan behulpzaam met een servetje aan komen lopen, onder het mom van: “ Wat vreselijk dat u vies bent, zal ik even helpen met het schoonmaken van de tas en uw broek....”. We waren op de hoogte van de truc en Sanne liep dan ook direct een winkel binnen, waar we alles rustig schoon konden maken en konden lachen om het mislukken van deze poging. Zaterdagavond heerlijk gegeten bij Judith en Maurice thuis. Het was landelijke verkiezingsweekend en dus werd er geen alcohol verkocht of geschonken in heel Ecuador, vanaf vrijdagmiddag t/m maandagmiddag. Dus thuis eten en drinken was de beste optie! Op zondag een mooie wandeling gemaakt in een nabijgelegen natuurpark met mooie uitzichten op de bergen rondom Quito.

Deze week hebben we ons werk voor de stichting Ninos de Waita Ticca afgerond. Uiteindelijk hebben we op drie gebieden een bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van deze stichting. We hebben de stichting eenvoudig te gebruiken middelen gegeven om de organisatie verder te professionaliseren en om op eenvoudige wijze meer geld te werven. We hebben o.a. een bedrijfspresentatie gemaakt waarmee de stichting bedrijfssponsoren kan werven, we hebben een juridisch sponsorcontract voor bedrijven opgesteld en we hebben een sponsorbrief ontwikkeld die vrijwilligers kunnen opsturen naar familie en vrienden. Daarnaast hebben we een handboek gemaakt en een voorstel geschreven voor het verbeteren van de website. Het tweede terrein waar we een bijdrage hebben kunnen leveren is onze adviezen over de organisatie en de werkgebieden van de stichting. Tijdens leuke en leerzame gesprekken met de oprichters hebben we gesproken over welke doelstellingen de stichting nastreeft, welke keuzes er in de toekomst gemaakt kunnen gaan worden en hoe de organisatie het beste kan worden ingericht. Het derde terrein van onze opdracht zijn de aanbevelingen m.b.t. het bedrijf Made by Ticca, de te produceren en te verkopen linnen producten en de opleiding van alleenstaande moeders.

De afgelopen twee maanden zijn voor ons heel leuk, interessant en ook leerzaam geweest en we hadden deze ervaring nooit willen missen. In Ecuador hebben we gewerkt in een andere cultuur en andere omstandigheden waar andere regels, normen en waarden gelden. We hebben geleerd om onze ideeën en aanbevelingen op een andere manier te presenteren dan we gewend zijn bij Shell. De stichting wordt vooral gerund door vrijwilligers en Ecuadorianen. Je zult je dus moeten verdiepen in hun belevingswereld om verandering te kunnen realiseren. We hebben hier verder geleerd om op een andere manier creatief te zijn en out of the box te denken. Maar ook zijn onze vaardigheden zoals flexibiliteit, communicatie en ondernemerschap dagelijks op de proef gesteld :-).

Met een goed gevoel hebben we het project afgerond en hebben we afgesproken de twee oprichters in Nederland te ontmoeten en te bepalen hoe we in de toekomst een verdere bijdrage kunnen leveren.

We hebben op woensdag 29 april ook afscheid genomen van de Ninos van Villa Ticca. We hadden geld ontvangen van een leverancier van mij, Greencore; de sandwich leverancier van Shell in de Benelux. Met dit geld hebben we de kinderen getrakteerd op een dagje naar de dierentuin en als afsluiting een Happy Meal Menu bij de KFC. Het was een fantastische dag. De kinderen waren de hele week al zenuwachtig en konden niet wachten totdat we naar de dierentuin zouden gaan. Weinig kinderen waren ooit eerder in een dierentuin geweest en ook de professoren van de kinderopvang waren nog nooit eerder in de zoo van Quito geweest. De ochtend begon heerlijk chaotisch, want de kinderen zaten vol energie. Na anderhalf uur reizen met een grote bus kwamen we aan in de dierentuin. Iedere begeleider had de verantwoordelijkheid voor zes kinderen. In totaal waren we met 68 kinderen. De kinderen vergaapten zich aan de aapjes, de leeuwen en de beren. Na een snackje tussendoor en natuurlijk veel spelen en rennen gingen we met de bus terug naar Quito. De helft viel moegespeeld in slaap... Maar de volgende verrassing wachtte alweer op ze. Met z'n allen naar de KFC. Patat met kip, cola en vooral ook een cadeautje krijgen. De kinderen genoten en lieten dan ook na afloop een ware veldslag achter in het restaurant....:-). Bij de kinderopvang stonden alle moeders, grote broers of zussen te wachten om de vermoeide kinderen weer op te halen. Het “schoolreisje” was ten einde en we weten zeker dat de kinderen heerlijk hebben geslapen die avond! Greencore Bedankt, jullie hebben de kinderen een onvergetelijke dag bezorgd!

Woensdagavond was het tijd voor een feestje op stand. In het centrum van Quito gaf de Nederlandse Ambassadeur een formele receptie voor Koninginnedag. We hadden beslag weten te leggen op een uitnodiging en dus waren we present om met veel andere Nederlanders en hooggeplaatste buitenlandse vertegenwoordigers ons te laven aan echte Hollandse kaas, paling, haring en bitterballen. We staken wat af in onze wereldreizigerskleiding, maar des alniettemin smaakte het uitstekend...;-). De Ambassadeur was de speech ter ere van Hare majesteit net begonnen, toen het signaal werd afgegeven dat het pand ontruimd diende te worden. Er was een bommelding binnen gekomen en dus stonden we binnen 10 minuten buiten op straat. We hadden net twee drankjes op en het feest dreigde in het water te vallen. Na uitgebreid speurders onderzoek van de politie met herdershonden, werd het pand na een uur weer vrij gegeven en ging het feest vrolijk verder. De Ambassadeur, bijgekomen van de schrik, ging voorop in het Wilhelmus en we eindigden met een gezamenlijk “Leve de Koningin”. De drank en hapjes smaakte goed en na ongeveer twee uur werd het feest voortgezet in een ruimte beneden. Er werd direct gedanst en naarmate de avond vorderde werd de ene Hollandse meezinger na de andere gedraaid.... We hebben ons uitstekend vermaakt met Loes en Karin, twee andere vrijwilligers van Villa Ticca en met een hoop andere aanwezige Nederlanders. Rond 1.30 rolden we ons bedje in. Het was een mooi feest, maar volgend jaar staan we gewoon weer op de Amsterdamse grachten hoor!

Vandaag hebben we ons voorbereid op het vervolg van onze reis. De tassen zijn weer ingepakt, het appartement is weer leeg en we zijn er klaar voor! Vanaf morgen zijn we weer 'on the road”!

Liefs,

Arno en Sanne

• 30 April 2009 - 22:15

Karen En Loes:

zijn er auteursrechten verbonden aan jullie verhaal;) ideaal voor onze site:P

Was gezellig gisteravond, bedankt voor de foto´s we gaan de onze zsm verkleinen en sturen ze naar jullie op!
    groetjes Karen en Loes

• 01 Mei 2009 - 13:45

Maria:

Hai lieve mensen,
    even kort een berichtje na hele lange tijd. Intussen heb ik de China foto's voor jullie verkleind, nu het bijbehorend mailtje nog. Komt dit weekend naar ik hopen mag.
    Wat een geweldig verhaal weer van jullie kant op deze site als afsluiting van jullie periode in Quito.
    De laatste alinea laat even een beeld van jullie zien zoals wij jullie hebben leren kennen in Beijing bij de Olympische Spelen 2008. Op een zeer actieve, spontane en innemende wijze weten jullie steeds weer jullie wereldreis extra op te leuken met een bijzondere uitnodiging of toegangsbewijs voor een nog specialer "feestje" en het tot stand brengen van gezellige ontmoetingen.
    Gelukkig hebben jullie een feestelijker gevoel overgehouden aan het vieren van Koninginnedag dan wij hier, die door een mogelijk verwarde man een dramatische afsluiting heeft gekregen. Maar ongetwijfeld hebben jullie daarover al meer gehoord of intussen gelezen via internet.
    Wij zullen via de website graag weer jullie blijven volgen bij het vervolg van jullie "roadtrip". De laatste fase lijkt het, maar ondertussen hebben jullie daarbij nog meer tijd tegoed dan menigeen aan vakantietijd te besteden heeft over 2 jaar verdeeld.
    Geniet ervan en laat ons meegenieten met nog meer mooie verhalen en "plaatjes" de komende 60 dagen.
    Liefs en groetjes, Maria.

• 03 Mei 2009 - 08:19

Kris:

Schattig jullie en die kindjes :-) en een geweldig verhaal van Quito en Queensday! We toure weer mee op jullie reisverhalen geniet weer met volle teugen van de komende 2 mnd :-)

Veel liefs Kris

• 05 Mei 2009 - 07:09

Annemarie:

Wat schattig jullie zo te zien tussen al die kids in de dierentuin, onwijs leuk initiatief!
    Op naar jullie laatste maanden, kijk weer uit naar de verhalen.
    Maar ben ook heel blij dat het aftellen is begonnen en we heel snel weer in Nederland drankjes kunnen drinken, gezellig!

Liefs, Annemarie

• 05 Mei 2009 - 08:15

Servaas Van Heck:

hallo Sanne (en arno), ik werd op de SNV site gewezen door een OR collega die het nog steeds bestaan van life cycle management onder onze aandacht wilde brengen. En toen zag ik warempel ... jou. Heel leuk om even te zien hoe het met je gaat. Een hele durf hoor, maar je zult er waarschijnlijk geen spijt van hebben. Geniet nog maar even lekker, want jullie zijn bijna door het jaar heen begrijp ik en je zult er lang op moeten teren. Het allerbeste, Servaas.

• 05 Mei 2009 - 20:51

Alice:

Dag Sanne (en Arno)

Ik wilde alleen maar laten weten dat ik blijf genieten van jullie verhalen...Ik ben benieuwd wat jullie van de Galapagos eilanden vinden - Antoine en ik vonden het een van de meest bijzondere plekken op aarde; enjoy!
    Alice

• 06 Mei 2009 - 14:57

Maurice:

Helemaal vergeten dat ik jullie ook op deze manier kan bereiken!

Jammer dat ik niet bij het ambassadefeestje aanwezig kon zijn, maar jullie hebben vast wel gehoord dat ik een noodzakelijke 'balansdag' in heb moeten lassen.

Ik wens jullie verder een hele leuke en veilige reis. Jullie zijn al dichtbij het eind, maar gaan nog veel fantastische dingen meemaken. Ik ben jaloers. Ook wil ik jullie nogmaals bedanken voor de geweldige presentatie op ons huwelijk!
    Het was heel leuk om jullie te leren kennen. Hopelijk treffen we elkaar nog eens, we zien dan wel in welk werelddeel!

Nogmaals veel plezier en alvast succes met de stap terug naar het normale leven.

Groetjes,
    Maurice

• 11 Mei 2009 - 20:32

Thomas & Lee:

Lieve Arno en Sanne,
    Wat een leuke foto's van een mooie afsluiting van de periode in Quito. Wat zullen jullie de kinderen ook een onvergetelijke herinnering hebben gegeven.
    We zijn heel erg benieuwd naar jullie reiservaringen weer na deze periode. Wat een heerlijk vooruitzicht toch, nog zo'n 8 weken. Het gaat nu snel, maar er is nog genoeg tijd om te blijven genieten van al het moois! Enjoy en tot horens.
    Hier nog geen baby-nieuws....
    Dikke zoen, Tommie en Lee

• 13 Mei 2009 - 17:49

Lein:

bedankt voor jullie lieve kaart, ik zou ontzettend bijdehand kunnen reageren, maar dat bewaar ik wel voor als jullie weer hier zijn.
    geniet van de galapagos eilanden, volgens mij moeten jullie zo langzamerhand heel grote hoofden hebben gekregen van al het bijzondere dat jullie hebben gezien!
    veel liefs!

• 15 Mei 2009 - 19:55

Dianne:

Lieve Sanne en Arno,

Wat een fantastische verhalen!!

liefs Dianne